Czym jest dla mnie psychoterapia?
Psychoterapia jest dla mnie przestrzenią, w której możemy naprawdę spotkać siebie, zrozumieć własne emocje, potrzeby i historie, a dzięki temu troszczyć się o siebie mądrzej i podejmować bardziej świadome decyzje. W swojej pracy przyglądam się temu, jak umysł i ciało współdziałają, bo to właśnie ich połączenie pozwala odzyskać równowagę i dobre samopoczucie. W dialogu ze mną możesz liczyć na ciepłą, uważną atmosferę, w której każde uczucie i doświadczenie są istotne i traktowane z szacunkiem. Pracuję w nurcie humanistyczno- doświadczeniowym, który uzupełniam technikami z innych podejść, aby jak najlepiej dostosować terapię do indywidualnych potrzeb moich Klientów.
Metody pracy:
- techniki psychoterapii humanistyczno- doświadczeniowej;
- elementy psychoterapii Gestalt (np. praca na krzesłach);
- focusing – podejście, w którym szczególną uwagę poświęca się odczuciom z ciała;
- techniki relaksacyjne i oddechowe;
- metody podejścia Skoncentrowanego na rozwiązaniach i Dialogu motywacyjnego;
- techniki zaczerpnięte z nurtu poznawczo-behawioralnego i psychotraumatologii (np. dziennik emocji, praca z przekonaniami, linia życia, dialog wewnętrznych części, psychorysunek);
- psychoedukacja (w tym skierowana dla osób z ADHD).
Obszary, w których pomagam:
- zaburzenia lękowe, nerwice;
- depresja, obniżony nastrój;
- trudności relacyjne;
- trudne sytuacje życiowe i stres;
- stres mniejszościowy (wspieram osoby LGBTQ+);
- niska samoocena;
- wyzwania neuroróżnorodności (wspieram osoby m.in. z diagnozą ADHD i spektrum autyzmu);
- wypalenie zawodowe;
Moje doświadczenie zawodowe:
- Ośrodek Ja: psychoterapeutka;
- Centrum psychoterapii Pokonaj Lęk: psychoterapeutka;
- Centrum Medyczne Volta: psycholożka;
- Psychoterra Cognita: prowadzenie psychoedukacji dla osób z ADHD;
- Instytut Psychiatrii i Neurologii, Oddział F9 – Oddział Terapeutyczny Wczesnej Interwencji i Pierwszych Epizodów Psychozy (7 miesięcy stażu klinicznego);
- Hospicjum domowe Centrum medycznego Białołęka: psycholożka;
Moje wykształcenie:
- Ośrodek Pomocy i Edukacji Psychologicznej INTRA w Warszawie – całościowe szkolenie z zakresu psychoterapii w nurcie humanistyczno- doświadczeniowym; w trakcie;
- Uniwersytet SWPS w Warszawie – psychologia, specjalność psychologia kliniczna i zdrowia;
Dodatkowe szkolenia i warsztaty:
- CTSR – szkolenie pierwszego stopnia z TSR (terapia skoncentrowana na rozwiązaniach);
- Podstawowe szkolenie z Dialogu motywującego;
- Szkolenie z interwencji kryzysowej;
- Szkolenie: Pomoc psychologiczna osobom LGBTQ+;
- Warsztat: “Focusing, mądrość ciała”.
Konsultacje w językach:
– polski
Psychoedukacja ADHD – cykl spotkań dla dorosłych:
Życie z ADHD to nie „brak silnej woli” ani „bałagan w głowie”. To odmienny sposób działania mózgu, który wymaga zrozumienia, akceptacji i dopasowanych strategii. Ten cykl spotkań powstał z myślą o osobach, które chcą poukładać swoje doświadczenia, odzyskać wpływ na codzienność i nauczyć się funkcjonować w zgodzie ze sobą, zamiast na siłę dopasowywać się do osób neurotypowych.
Program obejmuje zazwyczaj 6 spotkań (z możliwością wydłużenia), podczas których krok po kroku przechodzimy przez najważniejsze obszary życia z ADHD: objawy, emocje, organizację czasu, motywację, regulację i własne zasoby. Każde spotkanie ma jasną strukturę, a tempo dostosowujemy do Twoich potrzeb.
Dla kogo jest ten cykl?
Dla dorosłych osób:
- z diagnozą ADHD lub jej podejrzeniem;
- czujących chaos, przytłoczenie lub trudność w rozpoczynaniu lub kończeniu zadań;
- zmagających się z impulsywnością lub przeciążeniem emocjonalnym;
- mających trudności z koncentracją, prokrastynacją i motywacją do działania;
- chcących lepiej zrozumieć siebie i swoje neuroróżnorodne funkcjonowanie.
Psychoedukacja nie jest terapią, choć bywa terapeutyczna. To proces, który pomaga zrozumieć, jak działa Twoja uwaga, motywacja i emocje, oraz jak wspierać siebie w codziennych wyzwaniach.
Jak wyglądają spotkania?
Spotkanie 1 — ADHD: Twoja historia i Twoje funkcjonowanie
Pierwsze spotkanie to przede wszystkim poznanie Twoich doświadczeń:
- porozmawiamy o tym czym jest ADHD i czym się charakteryzuje;
- porozmawiamy o tym jak Ty doświadczasz neuroróżnorodności – zarówno teraz, jak i na wcześniejszych etapach życia;
- ustalimy zasady współpracy i kontrakt.
Dobrze przeprowadzony wywiad dotyczący Twojego życia pozwoli nam dopasować kolejne spotkania do Twoich potrzeb.
Spotkanie 2 — Twoje mocne strony i „baza”, na której budujesz
ADHD to nie tylko trudności, ale też zasoby: kreatywność, szybkość przetwarzania, intensywność, zaangażowanie. Aby pracować z wyzwaniami niezbędne jest poznanie swoich zasobów. Ponadto:
- omówimy bazę niezbędną do sprawnego funkcjonowania mózgu: sen, odżywianie, odpoczynek i aktywność fizyczną,
- dowiesz się więcej o podstawach neurobiologii ADHD (dopamina, działanie układów uwagowych).
Spotkanie 3 — Czas, koncentracja i codzienność
Przyglądamy się, jak działa Twoje „okno tolerancji”, czyli poziom optymalnego pobudzenia organizmu do sprawnego działania. Pracujemy nad:
- organizacją czasu;
- koncentracją i rozpraszaniem;
- kończeniem zadań i radzeniem sobie w pracy / na studiach;
- indywidualnymi strategiami dopasowanymi do Twoich wyzwań.
To bardzo praktyczne spotkanie, które może przynieść wiele ulgi i odciążenia.
Spotkanie 4 — Motywacja i prokrastynacja u osób z ADHD
Dowiesz się dlaczego sposoby motywacyjne działające u większości mogą nie działać u Ciebie. Rozmawiamy o:
- neurobiologii motywacji w ADHD;
- zdrowych sposobach wzbudzania dopaminy i realistycznych sposobach motywowania się,
- konkretnych narzędziach radzenia sobie z prokrastynacją.
Dzięki temu możesz rozumieć swoje działanie i pozbyć się poczucia winy.
Spotkanie 5 — Perfekcjonizm, prokrastynacja i wewnętrzny krytyk
U wielu osób z ADHD perfekcjonizm i prokrastynacja idą w parze. Na tym spotkaniu pracujemy nad:
- poznaniem Twoich mechanizmów perfekcjonizmu,
- przyglądamy się Twoim schematom i krytykowi wewnętrznemu,
- rozmawiamy o sposobach radzenia sobie z nadmiernymi wymaganiami wobec siebie.
Spotkanie 6 — Impulsywność i emocje
Na koniec przechodzimy do regulacji emocji:
- rozmawiamy o tym czym są emocje i czemu są potrzebne,
- jak objawiają się u osób z ADHD,
- pracujemy z impulsywnością,
Celem spotkania jest zwiększenie poczucia sprawczości i bezpieczeństwa w kontakcie z własnymi emocjami.
Efekty procesu
Dzięki psychoedukacji:
- lepiej zrozumiesz swoje funkcjonowanie,
- będziesz wiedzieć, skąd biorą się Twoje trudności i jak możesz je regulować,
- zdobędziesz konkretne narzędzia do organizacji życia i pracy,
- poczujesz większą akceptację dla siebie,
- zaczniesz działać w zgodzie ze swoim rytmem i neuroróżnorodnością.